Reis geboekt

Worden uw eventuele problemen gegarandeerd opgelost? Wie niet op eigen houtje met vakantie trekt, maar via een reisorganisator boekt, hoopt onrechtstreeks ook bij eventuele problemen te kunnen terugvallen op oplossingen aangeboden door die reisorganisator, minstens op schadevergoeding.

Die hoop is meestal ook terecht.

Hierbij een kort overzicht van het geldende recht op dat vlak :

*   In het algemeen is de reisorganisator verplicht om een reis te verschaffen conform hetgeen “een redelijk zorgvuldige reiziger”, geplaatst in dezelfde omstandigheden, kan verwachten. 
Met deze algemene bewoordingen bestaat er natuurlijk ruimte voor discussie : in het reiscontract (bestelbon) worden de concretere verplichtingen van de reisorganisator geformuleerd. 
U kunt als reiziger bovendien ook terugvallen op de inhoud van reclamebrochures, die voor U inderdaad bepaalde verwachtingen hebben gecreëerd.

*   Buiten voornoemde algemene verplichtingen (namelijk wat mag een redelijk zorgvuldige reiziger verwachten), en de concrete verplichtingen in contracten en/of brochures, is de reisorganisator uiteraard ook aansprakelijk voor datgene wat onder zijn verantwoordelijkheid fout loopt. Vermits U een contract afsluit met de reisorganisator is hij zo ook aansprakelijk voor fouten van bijvoorbeeld de vliegtuigmaatschappij, de hotelhouder enz… 

Mocht de reisorganisator in het reiscontract voorzien hebben dat hij niet aansprakelijk is voor fouten, dan wordt zulke clausule als niet bestaande beschouwd : in ieder geval zal de reisorganisator verplicht zijn de door U geleden schade te vergoeden.

Omnius advocaten wenst u een deugddoende en zorgeloze vakantie!

*  Wanneer door zulke fout de beoogde reis niet zou kunnen doorgaan (bijvoorbeeld bij overboeking) dan hebt U bovendien het recht om een eventueel voorgesteld alternatief te weigeren, en toch aanspraak te maken op een billijke schadevergoeding, die meestal moreel zou zijn. 
Op welk bedrag U recht heeft is vooraf moeilijk te bepalen. De schade is afhankelijk van de concrete situatie (in ieder geval apart te bekijken).

*  Hebt U recht op een schadevergoeding bij vertraging van uw vliegreis? 
In het geval het zou gaan om enkele uren : niet; dit behoort tot de normale risico’s van een chartervlucht. 
Wanneer de vertraging aanzienlijk is hebt U wel recht op een schadevergoeding, die opnieuw van morele aard zal zijn.

*  Moet de reisorganisator schadevergoeding betalen wanneer hij geen fout maakt? 
(bv. ontploffing van de gasketel in het hotel). In dergelijk geval van overmacht kunt U niet terugvallen op de reisorganisator, tenminste voor zover de hotelhouder kan aantonen dat hij alle veiligheidsvoorschriften heeft gevolgd. 
Een vertraging door een defecte motor van het vliegtuig wordt evenmin als een situatie van overmacht beschouwd. 
Wel moet de reisorganisator U, ook in gevallen waarbij hij geen fout maakt, bijstand verlenen : zo zal hij bij brand zorg moeten dragen voor onderdak, en bij een extreem late vlucht voor overnachting in een naburig hotel. 
De kosten daarvan zullen U wel aangerekend worden, doch de reisorganisator is verplicht zich in te spannen om voor U een praktische oplossing te realiseren.

*  Wat wanneer U bij vertrek of terugkeer uw bagage op de vlieghaven niet terug in ontvangst kunt nemen, en later ook blijkt dat deze definitief verloren is? 
De reisorganisator is aansprakelijk conform de wetgeving, maar mogelijk slechts beperkt tot een forfaitair bedrag van € 400,00; afhankelijk van een aantal juridisch technische voorwaarden kunt U in andere gevallen uw volledige schade recupereren.

*  Als conclusie kan gesteld worden dat U vaak wel kunt terugvallen op uw reisorganisator om schadevergoeding te bekomen voor uw effectief geleden schade, ongemak, vertraging enz…, maar niet altijd. 
Een bijkomende afzonderlijke reisverzekering blijft dus zeker aan te raden.

Vergeet tenslotte niet om een klacht in te dienen bij uw reisorganisator wanneer de problemen niet onmiddellijk worden opgelost tijdens of na uw reis : U dient de klacht best in via een aangetekende brief, bij voorkeur binnen de maand na het einde van de reis.

Gerelateerde publicaties

De inhoudingsplicht: een gewaarschuwd ondernemer is er twee waard!

Sarah Schoenmaekers en Marleen Delille stellen hun boek voor.

Marleen Delille en Sarah Schoenmaekers stellen hun boek voor: "Tienjarige aansprakelijkheid in de bouwwereld".

Studiedag tienjarige aansprakelijkheid

Marleen Delille en Sarah Schoenmaekers stellen hun boek voor: "Tienjarige aansprakelijkheid in de bouwwereld".