E-mailmarketing en klantenwerving onder GDPR: klant blijft koning over zijn gegevens

Op 25 mei 2018 trad de Algemene Verordening Gegevensbescherming of General Data Protection Regulation (GDPR) in werking. Wanneer u als bedrijf gegevens over klanten wil verzamelen, bent u verplicht deze uitgebreide regelgeving na te leven. De nieuwe regels gelden op tal van domeinen. Ook op het gebied van e-mailmarketing en klantenwerving moet u als bedrijf zorgvuldig te werk gaan. Mag u nog digitaal nieuwsbrieven of nieuwe aanbiedingen versturen naar bestaande klanten? En wat met gegevens van potentiële klanten? Mr. Thomas Lijnen, advocaat bij OMNIUS, vat voor u de algemene regels samen.

E-mailmarketing naar bestaande klanten

Veel bedrijven maken gebruik van nieuwsbrieven of aanbiedingen via e-mail om bestaande klanten warm te maken voor hun producten of diensten. Sedert 25 mei 2018 mag u als bedrijf deze commerciële e-mails enkel verzenden aan uw klantenbestand indien de klant expliciet zijn toestemming hiervoor heeft gegeven. Dit kan bijvoorbeeld door elke klant een vakje te laten aanvinken waarin hij toestemt om dit soort e-mails te ontvangen. Er moet dan wel duidelijk uitgelegd worden over welk soort e-mails het gaat.

Wanneer u e-mails wilt versturen aan klanten waarmee u een actieve contractuele relatie hebt, dan is een expliciete toestemming niet nodig wanneer het gaat over producten of diensten die nuttig kunnen zijn in de bestaande contractuele verhouding. U hebt dan namelijk een gerechtvaardigd belang om hen te contacteren. U moet hen dan wel transparant en duidelijk informeren dat u dit mag doen. 

Het principe is steeds dat de klant het recht heeft zich uit te schrijven voor dergelijke mailing.

Mag klantenwerving nog?

Klantenwerving gebeurt regelmatig via netwerkevenementen (naamkaartjes) of via nieuwe media zoals LinkedIn of Facebook. De persoonsgegevens van potentiële klanten die u op deze manier verwerft, mag u helaas niet zomaar gebruiken voor commerciële doeleinden. Om deze gegevens op te slaan en toe te voegen aan uw mailinglist moet u ook hier de voorafgaande expliciete toestemming aan de potentiële klant vragen.

Persoonsgegevens aankopen via diensten zoals bijvoorbeeld de Gouden Gids mag in de toekomst ook niet meer wanneer de persoon zijn toestemming hiervoor niet gegeven heeft.

Daarentegen mag u wel nog bedrijven op hun algemene contactgegevens commercieel benaderen als dit gegevens zijn die niet leiden tot de identificatie van een persoon (bv. info@...be). Het bedrijf behoudt wel het recht om uit uw klantenbestand gehaald te worden.

E-mailmarketing is aldus nog steeds toegestaan zolang de (potentiële) klant koning blijft over het gebruik van zijn gegevens.

Gerelateerde publicaties

Over problematische processierupsprocessen

Verkeersboete tijdens de werkuren: wie moet dat betalen?

Omnius steunt de Warmste Week