Een bedrijfswedstrijd organiseren: huppelen door een juridisch mijnenveld
Een ludieke bedrijfswedstrijd organiseren en de winnaar van de wedstrijd maakt kans op een mooie prijs. Een tof idee, maar toch is het alweer oppassen geblazen.
1. Verboden kansspelen
De Kansspelwet verbiedt het organiseren van kansspelen. Er is sprake van een kansspel wanneer de elementen “spel”, “winst of verlies” , “toeval” en “inzet” aanwezig zijn. Bij bedrijfswedstrijden zullen de elementen “spel” en “winst en verlies” altijd aanwezig zijn.
De ondernemer moet dus vooral trachten om de elementen “toeval” en “inzet” te vermijden. Anders heeft hij geen wedstrijd georganiseerd, maar een verboden kansspel.
Enkel wie een vergunning heeft gekregen van de kansspelcommissie mag in principe kansspelen organiseren en inbreuken hierop kunnen zeer streng worden bestraft.
2. Verboden loterijen en tombola’s
Ook het organiseren van tombola’s en loterijen zijn streng geregeld in bijzondere wetten. Ook hier gelden er potentieel erg hoge boetes.
Een loterij is elke openbare gelegenheid waarbij de winst wordt bepaald door het lot. Denk hierbij aan krasbiljetten of trekkingen die louter op toeval berusten. Anders dan bij een kansspel, is een “inzet” hier zelfs niet noodzakelijk.
Loterijen waarbij een winstprijs in geld wordt uitgekeerd, zijn in elk geval absoluut te vermijden, aangezien de nationale loterij hierop een monopolie heeft.
Commerciële tombola’s of loterijen die prijzen in natura voorzien, zijn wel toegelaten, maar de ondernemer moet dan wel voldoen aan allerlei strenge, administratieve regels en het organiseren van dergelijke tombola's is dus omslachtig.
3. Oplossingen uit de praktijk
Het is dus aangewezen om een echte wedstrijd te organiseren, waarbij de elementen “toeval” en “inzet” niet aanwezig zijn. Enkele tips:
- Verdeel de prijs (geldprijs of in natura) niet louter door verloting onder de deelnemers. Laat de spelers hun behendigheid tonen (artistieke, fysieke of intellectuele vaardigheden, snelheid, kennis, …) om het spel te winnen.
- Stel eventueel een jury samen om de winnaar aan te duiden.
- Voeg een schiftingsvraag toe die behendigheid vereist van de deelnemers. De schiftingsvraag mag zelf uiteraard ook niet van het toeval zelf afhangen. Een vraag als “hoeveel deelnemers zullen er zijn?” is op zich weer puur gokwerk. Het is beter om bij de schiftingsvraag een tip te geven die de deelnemer toelaat om zelf na te denken over zijn antwoord.
- Vraag geen inzet aan de deelnemers (geen deelnamekosten in welke vorm dan ook, geen aankoopverplichtingen of abonnementsgelden).
4. Nog veel meer plichten?
Men moet verder ook nog rekening houden met de uitgebreide privacy- en consumentenwetgeving. Indien je een wedstrijd wil organiseren op sociale media, zal je bovendien ook de strikte voorwaarden van deze platformen moeten respecteren. Verder stel je best ook een gedetailleerd wedstrijdreglement op.