Remafstanden

Indien mogelijk worden bij een verkeersongeval de remsporen door de agenten opgemeten en op het plan van de ongevalslokatie overgetekend.

Wanneer de remafstand die een voertuig nodig heeft om tot stilstand te komen aldus werd vastgesteld is het mogelijk om bij benadering de beginsnelheid te achterhalen.

Dit kan gebeuren aan de hand van tabellen die zowel de remafstand als de remduur vermelden in verhouding tot coëfficiënten die de remdoelmatigheid bepalen.

De remdoelmatigheid is een zeer belangrijk element voor de bepaling van de beginsnelheid en hangt onder meer af van de staat van de remmen en banden, de aard van het wegdek, de weersomstandigheden, enz…

Op een droge en vlakke weg worden de remdoelmatigheidscoëfficiënten op volgende wijze bepaald :

70 % : uitstekende remdoelmatigheid
60 % : zeer goede remdoelmatigheid
50 % : goede remdoelmatigheid
40 % : behoorlijke remdoelmatigheid
30 % : onvoldoende remdoelmatigheid

De tabellen inzake remafstanden en –duur zijn makkelijk hanteerbaar en vermijden ingewikkelde berekeningen.

Het achterhalen van de coëfficiënt inzake de remdoelmatigheid is de moeilijkste opdracht.

Eénmaal de remcoëfficiënt gekend kan de beginsnelheid van een voertuig makkelijk achterhaald worden aan de hand van de tabellen.

Zo heeft bijvoorbeeld volgens de tabel een voertuig aan een snelheid van 90 km/u, bij uitstekende remdoelmatigheid (70 %) en op een horizontale droge weg, 45,50 m nodig om tot stilstand te komen.

Bij een behoorlijke remdoelmatigheid (40 %) stijgt de remafstand om aan diezelfde snelheid van 90 km/u tot stilstand te komen tot maar liefst 79,65 m.

Deze remafstanden gaan natuurlijk niet op voor een nat/hellend wegdek waarvoor dan weer andere tabellen bestaan.

Deze tabellen zijn voor de rechtbanken een belangrijk hulpmiddel bij het vormen van een oordeel over de verantwoordelijkheid voor een ongeval.

Bestuurders blijken hun snelheid in hun verklaring immers zeer vaak te onderschatten maar worden dan teruggefloten door de materiële vaststellingen van de agenten.

Ook het tracé van het remspoor vertelt veel over de wijze waarop een ongeval tot stand is gekomen.

Aan de hand van de materiële vaststellingen van de agenten kunnen dus vaak de niet correcte verklaringen van de betrokkenen doorprikt worden.


PRIVATE PARKING OMNIUS

Vanaf augustus starten de werken aan het stadsplein en zal er mogelijkheid tot gratis parkeren zijn aan de Limburghal en langsheen de Molenvijvers.

Cliënten van OMNIUS kunnen echter gratis parkeren op de dakparking van het gebouw bereikbaar via de laterale weg van de Europalaan en de oprit links van het gebouw en onmiddellijk langs de inkom van het advocatenkantoor (de slagboom opent zich automatisch bij het oprijden).

Gerelateerde publicaties

Over problematische processierupsprocessen

Verkeersboete tijdens de werkuren: wie moet dat betalen?

Omnius steunt de Warmste Week