Wijzigingen in verband met de VZW's
Eerder dit jaar kon U al een bijdrage lezen in verband met de wetgeving over de verenigingen zonder winstoogmerk.Op dit artikeltje heeft U massaal gereageerd met allerlei vragen. Velen onder U zullen ondertussen gehoord hebben dat de V.Z.W.-wetgeving een verjongingskuur zal ondergaan. Meer dan 3 jaar is hieraan gewerkt.
Als het ontwerp goedgekeurd wordt zullen volgende punten veranderen :
* In het vorige artikel heeft U reeds gelezen dat het voordeel van een V.Z.W. is dat zij bescherming biedt aan haar leden : indien alle formaliteiten stipt worden nageleefd dan gaat de V.Z.W. als het ware een eigen juridisch leven leiden, afgescheiden van dit van de leden. Dit noemt men “rechtspersoonlijkheid”. In het nieuwe systeem zal men deze rechtspersoonlijkheid als V.Z.W. verkrijgen vanaf de dag dat de statuten (oprichtingsakte) en de benoemingsakte van de bestuurders neergelegd worden op de griffie van de rechtbank van eerste aanleg (vroeger was dit na de publicatie in het Staatsblad).
* De nieuwe wet zal het ook mogelijk maken dat een V.Z.W. die nog niet helemaal opgericht is toch al bepaalde verplichtingen op zich neemt : de oprichters van een V.Z.W. kunnen bvb. reeds bepaalde contracten aangaan “voor de V.Z.W. in oprichting” (net zoals bij een vennootschap trouwens).
* Zoals hierboven vermeld zal per V.Z.W. een permanent dossier bijgehouden worden bij de burgerlijke griffie van de rechtbank van eerste aanleg. Dit dossier zal de belangrijkste documenten van de V.Z.W. bevatten zoals de statuten, akten betreffende benoemingen en ontslagen van bestuurders, ledenlijst en de jaarrekeningen van zowel kleine als grote V.Z.W.’s (zie hierna).
* De andere wijzigingen hebben vooral betrekking op de boekhoudkundige verplichtingen en de jaarrekeningen : kleine V.Z.W.’s moeten voortaan een vereenvoudigde boekhouding voeren volgens een model dat zal vastgelegd worden bij Koninklijk Besluit. De grote V.Z.W.’s zullen zelfs hun boekhouding en hun jaarrekening moeten opstellen zoals dit verplicht is voor de ondernemingen, indien zij tenminste voldoen aan één van de drie volgende criteria :
- 5 voltijdse werknemers in dienst
- 250.000 EUR ontvangsten
- een balanstotaal van 1.000.000 EUR.
Bepaalde (nog) grotere V.Z.W.’s zullen zelfs commissarissen moeten belasten met de controle van de jaarrekening en dergelijke meer.
Sommigen onder U zullen zeggen : nu wordt de drempel om een V.Z.W. op te richten nog hoger ! Nochtans kan men niet genoeg wijzen op de grote voordelen van een V.Z.W. :
* De V.Z.W.-structuur geeft een houvast wanneer er interne conflicten in de vereniging moeten opgelost worden : stel bvb. dat er ruzie ontstaat bij de verkiezing van een nieuwe voorzitter of bestuur : wanneer men georganiseerd is als V.Z.W. dan kan men eenvoudig de statuten en de wet toepassen om het conflict op te lossen.
* Hetzelfde geldt bij de oplossing van zogenaamde “financiële conflicten” : Vele feitelijke verenigingen hebben een zeer goed gespekte kas : wat moet er gebeuren met het geld wanneer er ruzie ontstaat ? Strikt gezien heeft elk lid dan recht op een deel van deze kas : hoe gaat men dit echter verdelen ? Sommige leden zijn al 30 jaar lid en anderen zijn pas vorige week toegetreden ; sommigen hebben veel gewerkt en sommigen weinig : ook hier biedt de V.Z.W.-wetgeving een oplossing.
* Tenslotte is de V.Z.W.-wetgeving zeer belangrijk als instrument voor de bescherming van de leden op gebied van hun aansprakelijkheid : niet elk schadegeval zal gedekt zijn door de verzekering en ook contractuele vorderingen kunnen niet verzekerd worden. Ook hier biedt de V.Z.W.-structuur een bescherming van de individuele leden.
Zoals U ziet blijft de V.Z.W. een ideaal instrument om uw vereniging op een efficiënte en veilige manier te organiseren.